بازگشت به صفحه اصلی

مشاوره

تهیه برنامه زمان بندی پروژه به همراه  کنترل پروژه

 

qr-code-p-pc.ir-consultation

تهیه و تنظیم برنامه زمان‌بندی پروژه‌های عمرانی – صنعتی – ساختمانی – تأسیساتی – توسط کارشناسان مجرب برنامه‌ریزی وکنترل پروژه با برنامه  ام‌اس پی  (Microsoft Project Management (MSP – پریماورا – Primavera –  P6  – کنترل پروژه –  تهیه گزارش تأخیرات مجاز.

تلفن تماس: ۰۹۱۲۲۶۵۴۷۳۶ و ۴۴۱۰۰۳۳۴-۰۲۱ و ۰۹۱۲۶۶۰۸۲۲۶ و ۰۹۳۰۹۵۰۲۸۶۵

Saeedka57@yahoo.comدر استان تهران و البرز

لیست فعالیتهای انجام گرفته توسط تیم برنامه‌ریزی:

  1. مشاوره و بررسی کلی پروژه.
  2. زمانبندی تفضیلی، کلان، مسیر بحرانی پروژه به همراه ساختار شکست و نمودار گانت چارت.
  3. کاهش فعالیتهای بحرانی پروژه.
  4. تعریف تقویم‌های کاری، فصلی و کارگاهی  برای هر نوع فعالیت جهت تعریف راندمان بر اساس شرایط مختلف کاری.
  5. ترسیم نمودار شبکه‌ای بر اساس زمانبندی.
  6. تعریف اوازن فیزیکی – ریالی– وزنی.
  7. تخصیص اعتبار ریالی هر فعالیت.
  8. تخصیص منابع (ماشین‌آلات+نیروی انسانی + مصالح) + احجام.
  9. Leveling منابع جهت استفاده کمتر و بهینه از منابع.
  10. استخراج جداول ماشین‌آلات، نیروی انسانی و مصالح مورد نیاز پروژه به تفکیک هر ماه به همراه نمودار مربوطه.
  11. استخراج جدول پیشرفت مبلغ ریالی مورد انتظار پروژه به تفکیک هر ماه و تجمعی  به نسبت پیشرفت پروژه به همراه نمودار مربوطه (Cash Flow).
  12. استخراج جداول فعالیتهای عمده پروژه از جمله خاکبرداری- خاکریزی –  آرماتوربندی – قالب‌بندی – بتن‌ریزی و … به تفکیک هر ماه و تجمعی به ازای پیشرفت پروژه به همراه نمودارهای مربوطه.
  13. استخراج جدول پیشرفت فیزیکی – فیزیکی ریالی – وزنی پروژه به تفکیک هر ماه  و تجمعی  همراه با نمودار مربوطه.
  14. صفحه‌بندی و تنظیم زمان‌بندی، جداول، نمودارها.
  15. مصوب کردن برنامه زمان‌بندی.

 

لیست فعالیتهای انجام گرفته توسط تیم کنترل پروژه:

  1. کنترل پروژه مطابق با برنامه زمانبندی مصوب.
  2. تهیه گزارشات پیشرفت هفتگی، ماهیانه و سالیانه بر اساس نیاز پروژه.
  3. تهیه گزارش جلسات مدیران به صورت چاپی و Powerpoint جهت نمایش با ویدئو پروژکتور.
  4. محاسبه درصد پیشرفت پروژه بر اساس برنامه زمانبندی مصوب.
  5. شناسایی مسیر بحرانی پروژه.
  6. مشخص نمودن گلوگاه‌های پروژه و ارائه پیشنهاداتی جهت از بین بردن آنها.
  7. مستندسازی پروژه.
  8. تهیه گزارش تصویری پروژه.
  9. استقرار واحد کنترل پروژه مقیم در کارگاه جهت برقراری ارتباط مستمر با مسئولین مربوطه.

 

لیست فعالیتهای انجام گرفته توسط تیم تأخیرات:

  1. تهیه گزارش تأخیرات زمانی مجاز پروژه.
  2. جمع‌آوری مستندات لازم جهت ارائه به جلسه رسیدگی به تأخیرات مجاز.
  3. دفاع و مصوب نمودن تأخیرات.

 

لیست پروژه‌های اصلی که توسط گروه برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، زمانبندی و کنترل پروژه آنها صورت گرفته است:

  1. طرح خط مصوب قطارشهری کرج.
  2. طراحی ایستگاه‌های میرزا کوچک خان، پل چمران، فضیلت، امام حسین در شیراز.
  3. توسعه شمالی خط یک متروی تهران.
  4. نیمه شرقی خط دو M2X2 متروی تهران.
  5. اجرای عملیات سازه نگهبان و سازه ایستگاه M2X2 متروی تهران.
  6. تکمیل ایستگاه ایرانخودرو متروی تهران – کرج.
  7. تکمیل ایستگاه تکمیل ایستگاه پارک جنگلی متروی تهران – کرج.
  8. تاسیسات مکانیکی و برقی پایانه متروی مهرشهر کرج.
  9. اجرای محوطه‌سازی و فونداسیون‌های ساختمانها و سالنهای صنعتی کارگاه‌های ساخت و تعمیر کشتی سایت فراساحل ایران در بندرعباس.
  10. اجرای کانال و تونل انتقالآب آیدوغموش قطعه ۲ در میانه.
  11. اجرای خط راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز قطعه ۱۰/الف.
  12. عملیات تکمیلی زیرسازی قطعه ۵ راه‌آهن میانه – بستان‌آباد–تبریز.
  13. عملیات اجرایی آماده سازی، سیویل، محوطه سازی وتأسیسات زیربنایی (محوطه خارج از رینگ) مجموعه چند منظوره حصارک کرج.
  14. پروژه احداث کانال اصلی خداآفرین و ابنیه مربوطه از کیلومتر ۵۶۷+۲۴ الی ۹۵۴+۳۹٫
  15. عملیات احداث ایستگاه آتش‌نشانی جیحون.
  16. احداث ندامتگاه صد نفره دامغان.
  17. عملیات تکمیلی برج ۲۲ طبقه  بلوک A1آتی شهر.
  18. احداث ساختمان ۷ طبقه موقوفه اسمائیل تهرانی.
  19. زمانبندی فعالیتهای واحد کنترل کیفیت پارس جنوبی.
  20. زمانبندی عملیات اجرایی سازه پروژه پارکینگ طبقاتی قائم شهریار.
  21. پروژه خاکبرداری و پایدارسازی ساختمان اداری ستارخان تهران.
  22. عملیات اجرایی پروژه راهسازی راه فرعی ۲۳۷B جاده ساری سمنان کیلومتراژ ۳۷ تا ۵۲ شرق.
  23. پروژه احداث و تکمیل بازار میوه و تره بار طرفه.
  24. پروژه عملیات ساختمان سوله پاسداران.
  25. پروژه عملیات احداث مجتمع تجاری پارسی ۱ و ۲٫
  26. پروژه عملیات احداث ویلای ۳ طبقه اسکلت فلزی صدرا.
  27. پروژه بهسازی معابر .
  28. پروژه سرویس ترانسفورماتور اصلی و کمکی واحد چهار منتظر قائم بصورت همزمان .
  29. پروژه مرکز ملی ذخائر زیستی و ژنتیکی کشور.
  30. احداث ساختمان ۵ طبقه فلزی موقوفه ارفع.
  31. پروژه احداث ساختمان اداری بتنی ۴ طبقه و حسینه اسکلت فلزی ۱ طبقه.
  32. پروژه بهسازی جاده موجود دسترسی جبهه میانی تونل به خروجی تونل پسوه.
  33. عملیات اجرایی پروژه احداث سوله بازیافت منطقه ۱۳٫
  34. پروژه اجرای عملیات حفاری و تحکیم موقت تونل و منهول های جمع آوری آبهای سطحی از کیلومتر ۹۵۰+۰ الی ۴۰۰+۱ مربوط به قطعه ۳ آزادگان.
  35. احداث ساختمان ایمنی زمینی و استخر و محوطه و جاده دسترسی مربوط به فرودگاه شهرکرد.
  36. پروژه خرید، حمل و اجرای تاسیسات مکانیکی مجتمع تجاری -اداری میرداماد.
  37. پروژه اجرای طرح هادی روستای فرخ آباد و هرجاب از توابع شهرستان کرج.
  38. احداث ساختمان و تاسیسات شهری مقاوم در برابر زلزله منطقه ۶ گازرسانی.
  39. پروژه احداث محور عشق آباد پیر حاجات از کیلومتر ۰۰۰+۰۰ الی ۰۰۰+.
  40. پروژه عملیات خاکی و اجرای اسکلات بتنی بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی کرمانشاه.
  41. پروژه عملیات احداث ساختمان ۴ طبقه تجاری محک.
  42. پروژه عملیات احداث ساختمان دو طبقه بتنی مجتمع تجاری و درمانی.
  43. پروژه تهیه مصالح و اجرای کامل اسکلت فلزی جهت زیر سازی و استقرار بیلبورد( تابلوی اصلی) شرکت سایپا.
  44. پروژه اجرای طرح هادی روستایی سیجان از توابع شهرستان کرج.
  45. پروژه تهیه و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب ناحیه صنعتی کوثر.
  46. پروژه لایروبی چاه ها و قنوات محوطه شرکت برق منطقه ای تهران.
  47. پروژه عملیات مهندسی، تهیه و نصب سالن های سینما واقع در اتوبان خرازی تهران.
  48. پروژه عملیات نازک کاری ساختمان ۱۹۸ واحدی ۳۰ طبقه مسکونی.

 

 

 

لیست پروژه‌هایی که توسط گروه تأخیرات، تهیه گزارش تأخیرات مجاز آنها صورت گرفته است:

  1. اجرای کانال و تونل انتقال آب آیدوغموش قطعه ۲ در میانه.
  2. اجرای خط راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز قطعه ۱۰/الف.
  3. اجرای ایستگاه، تونل و هواکش میان‌تونلی مترو توحید تهران (E4).
  4. عملیات اجرایی آماده سازی، سیویل، محوطه سازی و تأسیسات زیربنایی (محوطه خارج از رینگ) مجموعه چند منظوره حصارک کرج.
  5. پروژه احداث کانال اصلی خداآفرین و ابنیه مربوطه از کیلومتر ۵۶۷+۲۴ الی ۹۵۴+۳۹٫

 

لیست مناقصات و فراخوان  پروژه  هایی که زمانبندی اولیه آنها توسط گروه برنامه‌ریزی صورت گرفته است:

تهیه زمانبندی فراخوان و مناقصه های:

  1. پایانه لاله قطار شهری تبریز و حومه.
  2. اجرای سد مخزنی گرده‌بین و ابنیه فنی وابسته.
  3. احداث سد مخزنی نرگسی.
  4. عملیات اجرایی قطعه یک کنارگذر گیلانوند.
  5. احداث پی و سازه (فازاول) ترمینال بین‌المللی فرودگاه تبریز.
  6. احداث تونل انحراف آب و تونل سرریز سد مخزنی منگل.
  7. عملیات خاکبرداری، احداث دیوارهای حائل، راه‌‌های دسترسی، پالایشگاه و اسید سولفوریک مجتمع مس سونگون.
  8. عملیات اجرائی طرح سد مخزنی گرده بین.
  9. اجرای سد تنظیمی مراش و تأسیسات جانبی.
  10. اجرای سد مخزنی مراش و تأسیسات جانبی.
  11. اجرای سد مخزنی بلوبین و تأسیسات جانبی.
  12. اجرای عملیات ساختمانی و تأسیساتی ساختمان مجتمع اداری و تجاری ملت ۱٫
  13. عملیات احداث سد مخزنی بالاخانلو و سازه‌ها و تأسیسات جانبی، تجهیزات ابزار دقیق، راه‌های دسترسی و کلیه موارد مرتبط.
  14. احداث سد مخزنی تنگ سرخ شیراز و سازه‌های وابسته.
  15. عملیات تکمیلی زیرسازی قطعه ۴ راه آهن مراغه – ارومیه.
  16. عملیات اجرایی آماده سازی، سیویل، محوطه سازی و تأسیسات زیربنایی (رینگ و کانال تأسیساتی) مجموعه چند منظوره حصارک کرج.
  17. عملیات اجرایی احداث قطعه اول آزادراه مراغه – هشترود.
  18. Work Schedule (Well Pads Nos. 20 & 69) – SOUTH AZADEGAN PROJECT
  19. عملیات احداث تونل های انحراف آب سد هواسان.
  20. عملیات تکمیلی سد مخزنی سیلوه و تونل انتقال آب جلدیان.
  21. .Work Schedule (Bashmax-Penjwen)
  22. عملیات اجرایی معماری و تأسیسات برقی و مکانیکی پروژه پارکینگ طبقاتی و تجاری بلوار آفریقا تهران.
  23. اجرای عملیات خاکی و حصارکشی واحدهای جمع آوری و فرآورشی در منطقه طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی.
  24. احداث جاده و سلر، محوطه سازی و تأسیسات جانبی ۱۰ حلقه چاه در منطقه طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی.
  25. عملیات تکمیلی زیرسازی قطعه ۸ب و ۹ راه آهن میانه-بستان آباد – تبریز.
  26. پروژه انجام عملیات فاز اول اسکلت و سفت کاری (با مصالح) استخر ورزشی کرج.
  27. پروژه طراحی و اجرای ساختمان تجاری ۱۴ طبقه نصر.
  28. عملیات فونداسیون، دیوارهای حائل، اسکلت فلزی و عرشه فولادی مجتمع تجاری کرج.
  29. عملیات تکمیلی قطعه دوم محور شمال – جنوب کردستان.
  30. زیرسازی قطعه ۱۰ الف راه آهن میانه-بستان آباد – تبریز.
  31. پروژه های EPC شبکه فرعی آبیاری و زهکشی بادین آباد، کرم آباد۱، سروکانی و جلدیان، شهید قنبری.
  32. پروژه  احداث شبکه اصلی آبیاری عمرانی بادین ۲٫
  33. پروژه تامین منابع آب شبکه خداآفرین از طریق کانال اصلی قبل از دریاچه شهید غفاری.
  34. پروژه آزادراه تبریز – مرند قطعات یک الی چهار.
  35. پروژه قطعه ۳ آزاد راه ارومیه تبریز.
  36. پروژه عملیات اجرایی تونل های قطعه سوم آزادراه همت – کرج.
  37. پروژه قطعه ۴ آزاد راه مراغه – سراجو – هشترود (حد فاصل کیلومتر ۰۰۰+۴۵ الی ۶۰۰+۶۷).

 

 

 

 

تلفن تماس: ۰۹۱۲۲۶۵۴۷۳۶ و ۴۴۱۰۰۳۳۴-۰۲۱ و ۰۹۱۲۶۶۰۸۲۲۶ و ۰۹۳۰۹۵۰۲۸۶۵

Saeedka57@yahoo.comدر استان تهران و البرز

لینکهای مربوط:

http://www.p-pc.ir/consultation/

http://parscenter.com/saeedkabiri/Service/21572

http://planning-project-control.blogsky.com/

http://saeedkabiri2.rozblog.com/

http://p-pc.persianblog.ir/

http://saeedkabiri2.blogfa.com/

http://saeedkabiri.niloblog.com/

http://p-pc.mihanblog.com/

http://pspie.blogsky.com/

http://saeedkabiri.bigsite.ir/

http://www.dabi.ir/kabiriii

برنامه ریزی و کنترل پروژه 09122654736

planning-Project-control


یک مدیر پروژه باید دارای چه توانمندیهایی باشد ؟

دامنه‌ عملیاتی پروژه‌ها و اعمال مدیریت بر آنها ، بازه‌ای وسیع‌تر از محدوده‌ خود پروژه را دربردارد . سازمان اجرای پروژه معمولا به ‌عنوان بخشی از سازمان‌ها ، شرکت‌ها و موسسات دولتی و خصوصی مطرح ‌است . ساختار سازمان ‌اجرایی پروژها ، اغلب متاثر از اقتضا و محدودیت‌های استفاده از منابع ‌کاری در آنها هستند . در هرشکلی از سازمان ‌اجرایی پروژه ، این مدیر پروژه است که به ‌عنوان مسئول آن و تحویل‌دهنده‌ کار مطرح ‌است . در سازمانهای پروژه‌مدار ، مدیر پروژه کلیه‌ اختیارات و استقلال یک مدیر را دارا بوده ، کلیه‌ بخش‌ها را شخصا مدیریت‌ می‌کنند . این وضع در سازمانهای وظیفه‌ای که بر مبنای پروژه‌ها طراحی نشده‌اند متفاوت است و مدیر در آنها بیشتر یک هماهنگ‌کننده یا پیگیری‌کننده است .

مدیریت ‌عمومی دربرگیرنده‌ طیف ‌گسترده‌ای از جنبه‌های مختلف سرپرستی فعالیتهای مستمر است . مهارت‌های مدیریت‌ عمومی ، پایه و مبنای اصلی مهارت‌های مدیریت‌ پروژه هستند و آگاهی کامل از آنها اغلب برای مدیران‌ پروژه ضروریست . تواناییهای یک مدیر پروژه از دیدگاه PMBOK به‌شرح ذیل است :

 

۱ – رهبری

رهبری (Leadership) و مدیریت (Management)، از یکدیگر متمایزند ولی نیاز توامان به آنها در پروژه احساس‌می‌شود . مدیریت توجه‌خاص به سازگاری بین نتایج اصلی حاصله و انتظارات متولیان و مجریان است درحالیکه رهبری شامل موضوعات زیر است :

Ø     تعیین اهداف ‌سازمانی : مشخص ‌نمودن اهداف و تبیین استراتژی دستیابی به آنها .

Ø  همسوسازی متولیان و مجریان : ایجاد ارتباط و همسوسازی اهداف ‌فردی و ایجاد انگیزه‌ همکاری‌ مشترک بین دست‌اندرکاران برای حصول به اهداف سازمانی .

Ø  ایجادانگیزش : کمک به متولیان و مجریان در ایجاد انگیزه در آنها برای غلبه ‌بر مشکلات محیطی ، قوانین اداری و سایر محدودیت‌های فردی .

انتظار می‌رود در پروژه‌ها ، به‌خصوص پروژه‌های بزرگ ، مدیر پروژه ، رهبر نیز باشد . این رهبری نه ‌تنها در امور پروژه ، که در همه‌ بخش‌های ارتباطی اعضای تیم ‌پروژه جریان‌ می‌یابد .

 

۲- ارتباطات

موضوع‌اصلی ارتباط (Communicating)تبادل اطلاعات است . طراحی و پیاده‌سازی جریان درست داده‌های دقیق و پردازش مناسب آنها به‌منظور دستیابی به اطلاعات درست، از مهارتهای مهم مدیریت‌ عمومی است . انواع روش‌های ارتباطی در پروژه گسترده است و طیف وسیعی شامل ارتباطات شفاهی ، نوشتاری ، شنیداری و گفتاری ، رسمی و غیررسمی ، داخلی و خارجی ، عمودی و افقی را دربردارد .

مدیر پروژه باید روش ‌درست انتقال اطلاعات و چگونگی برقراری ارتباط در هر بخش را به‌ دقت طراحی کند تا از گردش مطلوب اطلاعات در سازمان پروژه‌اش اطمینان ‌یابد . داشتن اطلاعات درست ، دقیق و به‌هنگام ، از پیش‌شرط‌های لازم برای تصمیم‌سازی است . اهمیت این مساله در پروژه‌ها به‌حدی است که PMBOK، فصل‌دهم خود را به مساله‌ ارتباطات در پروژه اختصاص داده ‌است .

 

۳- مذاکره

مذاکره (Negotiation) مشاوره و رایزنی با دیگران برای کسب نتیجه و دستیابی به توافقی‌مشخص است . بسیاری از توافقات با حضور طرفین یا نمایندگانشان و با گفتگو حاصل‌می‌گردد . میانجی‌گری ، حکمیت و داوری ، برخی اشکال گوناگون مذاکره هستند . مذاکرات در پروژه‌ها، به‌دفعات و در زمان‌های مختلفی صورت‌ می‌پذیرد .

 

۴- حل‌وفصل اختلافات

حل مشکلات پروژه (Problem Solving) ، تلفیق توام بیان ‌مسایل ‌روزمره و اخذ تصمیم است . حل ‌مشکلات نیاز به ریشه‌یابی آنها و یافتن علت‌ومعلول‌هاست . حل‌وفصل مشکلات ، شامل تجزیه و تحلیل مساله و تعیین راه‌حل‌های مناسب و سپس انتخاب یکی از آنان ، از فعالیتهای مهم مدیریت است . تصمیمات باید به‌موقع اتخاذ شوند و اجرای آنها به‌دقت پیگیری‌ شود .

 

۵- تاثیر بر سازمان

توانایی ‌سازمان ، قابلیت انجام به‌موقع امور است . برای ایجاد این قابلیت باید هماهنگی مناسب بین اجزای سازمان برقرار گردد و تصمیمات اتخاذشده‌ مدیر به‌درستی توسط افراد اجراشود ؛ این‌جاست که مدیران نیاز به هنر اقتدار و علم سیاست دارند تا از طریق نفوذ بر افراد ، توانایی‌های سازمان در اجرای به‌موقع تصمیمات را افزایش ‌دهند .

در گام آتی مراحل برنامه‌ریزی و کنترل پروژه را بیان خواهیم نمود …

 


 

 

روش مدیریت اجرائی پروژه

در این قسمت بخشهای اجرائی مسئول می باشند تا عملیات اجرایی پروژه را بر اساس روش های تأیید شده و متدولوژهایی که این شرکت برای فعالیت های اجرائی خود درواحدهای نفتی و پتروشیمی تهیه می نماید اجرا و تکمیل نماین.  لذا شرح مختصری از فعالیتهایی که امورات مختلف پروژه برای تکمیل یک پروژه انجام خواهند داد ذیلا ارائه می گردد.

۱-    دفتر فنی

خدمات فنی ومهندسی ذیل بعهده دفتر فنی می­باشد:

–         دسته بندی کلیه نقشه ها ومدارک فنی جهت سهولت انجام کار و قابل دسترس بودن چنین مدارکی

–         ثبت کلیه نقشه هاو مدارک با قید آخرین تغییرات

–         مطابقت کلیه نقشه ها ود مدارک با یکدیگر بطوریکه در زمان اجرای پروژه مشکل و تناقضی در مدارک اسناد و نقشه ها وجود نداشته باشد.

–         تهیه نقشه های کارگاهی درصورت نیاز

–         استخراج اطلاعات مورد نیاز واحد های مختلف

–         آمادگی جهت هرگونه اطلاعات فنی مورد نیاز درکارگاه

–         تهیه لیست اجناس مورد نیاز نفرات اجرائی کارگاه بصورت روزانه ، هفتگی و ماهانه

–         تهیه MTO ، لیست اجناس مورد نیاز کارگاه و مطابقت آن با اجناس موجود درانبار و تهیه لیست کمبود آن

–         به روز نمودن کلیه اجناس موجود درکارگاه

–         تنظیم انجام کارنفرات کارگاهی با مواد موجود درکارگاه

–         تهیه گزارشات فنی از مسائل ومشکلات جهت تصمیم گیریهای اساسی

–         به  روز نمودن برنامه های اجرائی

–         ارائه خدمات کامپیوتری

–         نظارت براجرای کنترل کیفی کار

–         نظارت وهدایت گروه تدارکات جهت دریافت مصالح از انبارهای کارفرما و حصول اطمینان از استفاده صحیح طبق نقشه ها واسناد و مشخصات در کارگاه

 

۲-   برنامه ریزی

–         انجام امور برنامه ریزی با نرم افزارهای کامپیوتری به روز

–         تهیه برنامه ریزی بحرانی انجام کاراجرائی

–         تهیه جزئیات برنامه ریزی

–         کنترل پروژه

–         تهیه گزارش از پیشرفت فیزیکی کار در تقاطع خاص

–         تهیه و تنظیم صورت جلسه های اجرای کار وصورت وضعیتهای ماهیانه با توجه به پیشرفت کار پروژه

 

 

 

۳-  امور پشتیبانی

–         بخش امور پشتیبانی وظیفه نگهداری تجهیزات و اجناس مورد نیاز گروه های اجرائی وهمچنین ذخیره سازی مواد و مصالح مصرفی مختلف در تقاطع مختلف می باشد و از قسمتهای ذیل تشکیل گردیده است :

–         انبار مصالح مصرفی

–         انبار قطعات

–         انبار مصالح عمومی

–         انبار کالای پروژه

–         انبار لوازم و ابزار مورد نیاز کارگاه

–         پشتیبانی درجهت سرویس دهی به بخشهای مختلف کارگاهی ازنظرماشین آلات مورد نیاز آنها

 

۴-   ایمنی و حفاظتمحیط زیست

ما طی سالها و به تجربه آموختیم که ایمنی محیط کار و سلامت کارکنان از مهمترین اصول کار است لذا ایمنی (HSE) را در اجرای پروژه ها در سر لوحه کار خود قراردادیم.

این  شرکت جهت اجرای کارها بصورت ایمن و حفظ سلامت افراد و محیط زیست روش ها و دستورالعمل هائی را تهیه و تدوین نموده است. در میان مواردی که بایستی در طول پروژه به اجرا گذارده شوند مواردی وجود دارد که در کارگاههای اینشرکت بطور روزمزه همیشگی کنترل می گردد که سر فصل آنها بشرح می باشد:

–         آموزش ایمنی به تمامی کارکنان پروژه متناسب با شغل و تخصص ایشان قبل از ورود به سا یت وصدور گواهی از سوی واحد ایمنی بنام فرد آموزش دیده.

–         ملبس نمودن تمامی افراد به البسه ایمنی قبل از ورود به سایت.

–         بررسی وضعیت آزما یش وسا یل حمل و نقل و صدور گواهی Certificate Condition  برای این دسته از تجهیزات با توجه به این امر که این تجهیزات عوامل اصلی بروز تصادفات و ایجاد خطر در محیط های کار و مسیر های رفت و آمد هستند.

–         همانگونه که در بخش اجرای کارها توضیح داده شد اینشرکت قبل از هر فعالیتی ابتد ا روشهای اجرا را تهیه خواهد نمود. اجرای روش تصویب شده به لحاظ رعایت موارد ایمنی خواسته شده در این روش توسط مسئول ایمنی کارگاه کنترل و نظارت خواهد شد.

–         تهیه Check List از وضعیت ایمنی فعالیتهای در دست اجرا و کنترل مستمر موارد تا حذف احتمال بروز حادثه و رفع مشکلات و پیگیری ادامه فعالیتها بصورت صد در صد ایمنی.

–         نظارت بر Waste Management’s Site Cleaning بصورت مستمر

–         محصور نمودن و ایمن نمودن گود برداریها و مکانهائی که خطر سقوط را ایجاد می کنند.

–         بازرسی و کنترل سیستمها و تابلوهای برق موقت بصورت مستمر زیرا تمامی تابلوهای برق موقت که در دوران اجرای کارپروژه به کار گرفته خواهند شد باید به کلید Earth Leakage Circuit Breaker مجهز باشند  تا در صورت بروز اتصال کوتاه بین تجهیزات و ابزار مورد استفاده با برق هیچگونه خطری متوجه افراد نگردد.

۵-   کنترل کیفیت

در مهندسی کنترل کیفیت این شرکت کارهای مربوط به اسناد و مدارک پروژه و همچنین اجرای عملیات پروژه را بر طبق استانداردها و مشخصات فنی پروژه کنترل و آنها در کتابچه ها و فرمهای مربوطه ثبت می نمایند و در پایان پروژه همراه با کتابچه تکمیل مکانیکی واحد به کارفرما ارائه می نمایند خلاصه فرمها و دستورالعمل ها در کتابچه QA/QC Manual این شرکت ارائه شده است.

۶-   آزمایشات

از آنجاییکه کارهای آزمایشات غیرمخرب  در انحصارشرکت های خاص است لذا شرکت بهسازان توسعه آرمان کارهای آزمایشات غیر مخرب خود را به پیمانکار دست دوم واگذار می نماید. یکی از پیمانکاران همکار این شرکت، شرکت متالوژی رازی  می باشد.

۷-  تهیه روش های تحویلمتریالپروژهوانبارداریکالا

کالاهای پروژه با تنظیم فرمهای درخواست کالا و درج مشخصات فنی کامل از کارفرما درخواست و پس از تحویل به کارگاههای ساخت و یا محل نصب انتقال داده خواهد شد. کالاهای کوچک که تا هنگام مصرف بایستی نزد پیمانکار نگهداری شود، به انبارهای پیمانکار منتقل و در آنجا حفظ و نگهداری خواهد شد . روش انبارداری و نرم افزاری که بهسازان توسعه آرمان جهت انبارداری کالای پروژه استفاده خواهد کرد بلافاصله پس از موثر شدن قرارداد به کارفرما ارایه خواهد شد تا کارفرما و پیمانکار بتوانند بطور همزمان کالاهای پروژه را کنترل نمایند .

۸-  تجهیز کارگاه

امکانات لازم کارگاهی شامل ماشین آلات، ابزار آلات، کانکس های دفتری، کانتینرهای انبار و لوازم خوابگاهی جهت تجهیز و بکارگیری نیروی انسانی را داشته و بتواند کارگاه خود را در کمتر از یک ماه زمان تجهیز نماید.

 


 

 

اهداف بهبود

ما قبول کردیم که سیستم جدید باید بهبودهای هدفمندی را برای فرایند مدیریت پروژه تامین نماید. این بدان معنا بود که ما نیاز داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، اهداف خود را در فرایند بهبود تعریف کنیم به نحوی که بتوانیم نیازمندی‌های سیستم را برای رسیدن به این اهداف تعریف کرده و فرایند به‌کارگیری سیستم را آسان کنیم. ما به این نتیجه رسیدیم که اهداف بهبود برای سیستم جدید باید:

  • تیم پروژه را قادر سازد تا منشا مغایرت‌های چشمگیر را تشخیص داده و دلایل انحراف پروژه را از برنامه پیش‌بینی شده تعیین کنند.
  • به تیم پروژه اجازه دهد تا وضعیت پکیج‌های کاری را برای تعیین کار انجام شده و کار باقیمانده پیگیری کنند.
  • با سیستم‌های اطلاعاتی بزرگ‌تر موجود در سازمان ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها سازگار باشد.
  • به تیم پروژه کمک کند تا تاثیر ریسک‌های مختلف را بر خط مبنای زمان، هزینه و کیفیت پیش‌بینی کنند.
  • به تیم پروژه بینش لازم را بدهد تا بتوانند تشخیص دهند چه بازنگری‌هایی بر روی خطوط مبنا باید انجام گیرد، در چه زمانی باید این بازنگری‌ها انجام شود و چرا باید این بازنگری‌ها را روی خطوط مبنای زمان، هزینه یا کیفیت انجام دهند.
  • با ساختار شکست کار (WBS) یکپارچه باشد، به نحوی که توانایی تهیه گزارش وضعیت پکیج‌های کاری را در چرخه‌ی عمر پروژه مهیا سازد. در این گزارش‌ها باید پکیج‌های کاری، کد هزینه‌ی مربوطه، برنامه زمانی، و فرد متولی هر پکیج کاری قابل شناسایی باشد.

مهندسی مجدد فرایند مدیریت پروژه

ما فرایند موجود مدیریت را آنالیز نمودیم و متوجه شدیم که این فرایندها برای حل مشکلات کسب و کار و رسیدن به اهداف بهبود ناکافی هستند. بنابراین، تغییرات چشمگیری برای انجام لازم بود. ما مجبور بودیم قبل از وارد شدن به فاز پیاده‌سازی سیستم اطلاعات مدیریت پروژه زمان قابل توجهی را برای توسعه و مستندسازی فرایندهای جدید تخصیص دهیم.

فاصله‌ی زیادی بین نیازهای اطلاعاتی تشخیص داده شده و روش‌ها و فرایندهای موجود مدیریت پروژه وجود داشت. به همین خاطر لازم بود تا تعداد قابل توجهی روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مدیریت پروژه را تولید کنیم. ما روی هشت گروه از روش‌های اجرایی تمرکز کردیم. در زیر تعدادی از فهرست روش‌های اجرایی و دسته بندی‌های آن‌ها ارایه شده است:

روش‌های اجرایی برای تعریف پروژه

  • برآورد اولیه
  • تعیین مشخصات فنی
  • نحوه‌ی شروع پروژه

روش‌های اجرایی برآورد و کنترل هزینه

  • تخمین هزینه از پایین به بالا
  • کنترل هزینه
  • بازخورد گرفتن از کنترل هزینه

روش‌های اجرایی برنامه‌ریزی

  • فرهنگ لغات برنامه‌ریزی
  • مایلستون‌ها (وقایع عمده‌ی) پروژه
  • روش‌های اجرایی برای مدیریت منابع انسانی
  • روش اجرایی کدگذاری

روش‌های اجرایی برای مدیریت تدارکات

  • انتخاب تامین‌کنندگان
  • ارزیابی تامین‌کنندگان

روش‌های اجرایی مدیریت مواد

  • پیگیری و تسریع امور
  • کنترل موجودی
  • بازرسی جهت تضمین کیفیت
  • داده‌های تامین کنندگان

روش‌های اجرایی برای مدیریت اسناد

  • سیستم شماره‌گذاری
  • پروفایل‌های توزیع مدارک و اسناد
  • ساختار بایگانی مدارک

روش‌های اجرایی برای یکپارچه‌سازی سیستم مدیریت اطلاعات پروژه با سایر سیستم‌های اطلاعاتی

  • دیکشنری داده‌ها

تا به اینجا، ما به چگونگی تعریف و بررسی نیاز سازمان برای توسعه و پیاده‌سازی PMIS، تشخیص علایم مشکلات، موضوعاتی که در فاز برنامه‌ریزی می‌باید برای پیاده‌سازی سیستم بررسی شوند، اهداف بهبود، و روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی سیستم پرداختیم. بدیهی است برای پیاده‌سازی موفق سیستم مدیریت اطلاعات پروژه لازم است تا قبلا «نیازهای اطلاعاتی ذینفعان پروژه» را که بخش اصلی سیستم اطلاعات مدیریت پروژه است تشخیص داده و سپس به پیاده‌سازی سیستم بپردازیم. در مرحله‌ی بعد، می‌خواهیم کاربردهای PMIS را تعریف کنیم به نحوی که اطمینان حاصل نماییم PMIS اطلاعات لازم را برای مدیران و ذینفعان پروژه ایجاد می‌نماید.

همانگونه که قبلا گفتیم، یک سیستم اطلاعات مدیریت پروژه شامل اطلاعاتی است که برای شروع، برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و خاتمه دادن به یک پروژه اساسی است. برای مدیران پروژه، یک سیستم اطلاعات مدیریت پروژه نقش حساسی را در ماموریت پروژه ایفا می‌کند. این نقش توسط ایجاد تصویر کامل با جزئیات لازم از تمام پروژه در سازمان در کلیه‌ی مراحل چرخه‌ی عمر پروژه ایفا می‌شود.

چارچوب سیستم اطلاعات مدیریت پروژه‌ای که در این پروژه به آن می‌پردازیم شامل یک متدولوژی برای جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره‌سازی، پردازش و توزیع اطلاعات پروژه می‌باشد. این چارچوب به ما اجازه می‌دهد تا با در نظر گرفتن اهداف تعیین شده برای کارایی مدیریت زمان، هزینه و کیفیت پروژه، وضعیت پروژه را ارزیابی نماییم.

سیستم مدیریت اطلاعات پروژه شامل افراد، سیاست‌ها، روش‌های اجرایی و سیستم‌های دستی و اتوماتیک نیز می‌شود. این عوامل امکان برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی و کنترل پروژه را از طریق کانا‌ل‌های رسمی و غیر رسمی مهیا می‌نمایند. کانال‌های رسمی شامل گزارش‌های مکتوب و جلسات رسمی ارزیابی و کنترل پروژه و کانال‌های غیررسمی شامل مشاهدات مدیران پروژه و صحبت‌های غیر رسمی افراد تیم پروژه می‌باشد.

PMIS در چرخه‌ی عمر مدیریت پروژه

تشخیص کارکردهای PMIS و نحوه ارتباط آن‌ها با چرخه‌ی عمر مدیریت پروژه بسیار مهم است. این کارکردها در چهار حیطه‌ی اولیه عمل می‌کنند:

فاز آغازین: در طول فاز آغازین پروژه، مدیران پروژه PMIS را برای موارد زیر به‌کار می‌برند:

بودجه‌بندی اولیه، شامل برآورد هزینه، نیازمندی‌های نیروی انسانی و ساختار مالی

برنامه‌ریزی اولیه، شامل مدل شبکه برنامه زمان‌بندی، برنامه‌ریزی زمان، و گزارش‌های خلاصه

چرخه‌ی تایید کار، شامل تعریف محدوده‌ی کارها، تهیه پیشنهاد و ارایه اطلاعات به مدیران

برنامه‌ریزی: در فاز برنامه‌ریزی مدیران پروژه PMIS را برای موارد زیر به‌کار می‌برند:

برنامه‌ریزی تفصیلی، شامل آنالیز تفصیلی فعالیت‌ها، تقویم‌های کاری پروژه، و آنالیز مسیر بحرانی

برنامه‌ریزی مدیریت هزینه، شامل آنالیز تفصیلی ساختار شکست کار، جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی روش‌های اجرایی کنترل، و مشخصات مراکز هزینه

برنامه‌ریزی منابع، شامل نیازمندی‌های نیروی انسانی، اقلام و مصالح و تجهیزات و ماشین‌آلات، در دسترس بودن منابع، و تسطیح منابع

تثبیت خط مبنای پروژه شامل تثبیت محدوده، برنامه‌ی زمانی و برنامه‌ی هزینه

اجرا و کنترل: وقتی پروژه اجرا می‌شود، تیم پروژه اطلاعات جاری را از کلیه بخش‌ها و کارگاه‌های پروژه جمع آوری کرده و در بانک اطلاعاتی پروژه ذخیره می‌نمایند. تیم پروژه اطلاعات واقعی پروژه را با خط مبنای پروژه مقایسه می‌کنند تا پیشرفت پروژه را بررسی نمایند. کارکرد سیستم اطلاعات مدیریت پروژه در این زمان نمودن امکاناتی برای پیش‌بینی زمان و هزینه لازم برای اتمام پروژه است. بدین‌سان مدیران پروژه می‌توانند سناریوهای مختلف را برای ادامه‌ی اجرای پروژه تعریف کرده و استراتژی‌های اصلاحی را اتخاذ نمایند. این موضوع به مدیران پروژه و ذینفعان کمک می‌کند تا فرصت‌های موجود را برای کاهش هزینه و شتاب دادن به برنامه زمانی پروژه بررسی کنند. اگر سیستم اطلاعات مدیریت پروژه را با بانک اطلاعاتی خرید و موجودی کالا ارتباط دهیم، به پیش‌برد پاسخگویی به درخواست‌های خرید، کنترل موجودی، و پیگیری تحویل کالا در پروژه کمک می‌کند. در این فاز، مدیر پروژه PMIS را برای موارد زیر استفاده می‌کند:

مدیریت کالا، شامل تسریع پاسخگویی به درخواست‌های خرید، ردیابی تحویل کالا، و کنترل موجودی

مدیریت هزینه، شامل جمع‌آوری اطلاعات هزینه‌های واقعی، استخراج اطلاعات حسابداری، و خلاصه‌سازی داده‌های مربوط به هزینه

اندازه‌گیری عملکرد، که شامل نظارت بر وضعیتپروژه ،تجزیه و تحلیلانحراف از وضعیت مطلوب، ارزیابی میزان بهره وری،وپیش‌‌بینیروندها می‌باشد.

مدیریت اسناد، شامل کنترل نقشه‌ها، ردیابی وضعیت قراردادها، و سایر مستندات و گزارش‌ها

گزارش‌دهی، شامل بازنگری بودجه، به روزرسانی و اصلاح برنامه‌های زمان‌بندی، آنالیز روش‌های جایگزین در برنامه‌ریزی و اجرا و پیشنهاد اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی

فاز اختتام پروژه: در طول این فاز، مدیر پروژه و تیم پروژه از سیستم اطلاعات مدیریت پروژه برای بررسی نیازمندی‌هایی که موجب می‌شود از تحقق کلیه الزامات قراردادی پروژه اطمینان حاصل شود استفاده می‌شود. در طول چرخه‌ی حیات پروژه، تیم پروژه اطلاعات پروژه را در بانک اطلاعاتی وارد کرده‌اند. ما باید این اطلاعات را به‌درستی سازماندهی کنیم زیرا این کار باعث می‌شود تا آرشیو جامعی از پروژه شامل بررسی عملکرد قراردادی، تجزیه و تحلیل بهره‌وری، گزارش نهایی پروژه و آرشیو‌های منظم اطلاعات پروژه بر حسب تاریخ داشته باشیم.

ماژول های اصلی PMIS

یک سیستم مدیریت اطلاعات پروژه )دستی و یا خودکار) شامل ماژول های زیر می‌باشد. این ماژول‌ها برای دستیابی به تصمیم‌گیری‌ها و گزارش‌دهی‌های خاص پروژه طراحی می‌شود:

برنامه‌ریزی و زمان‌بندی: این ماژول یک فرایند سیتماتیک را برای ترسیم اهداف کیفی، وابستگی‌ها و اطلاعات حساس به زمان را در پروژه فراهم می‌کند.

بودجه‌بندی: این ماژول برای نظارت بر کنترل هزینه به‌کار می‌رود و با ساختار شکست کار پروژه یکپارچه و در ارتباط است. این ماژول امکان ردیابی و پیگیری بودجه و هزینه‌های مربوطه را در هر بسته‌ی کاری مهیا می‌نماید.

مجوز کار و کنترل: این ماژول پایه‌ای را برای به جریان افتادن دستور کارها ایجاد می‌نماید. هر دستور کار یک بخش کوچک اما بسیار مهم در کنترل پروژه است. این مهم مشخص می‌کند که ما چگونه در حال اجرای الزامات پروژه هستیم، چه منابعی را اجازه داریم استفاده کنیم و مدت زمانی لازم برای تکمیل کار چقدر است.

کنترل تغییرات: این ماژول سیستم رسمی برای بررسی و کنترل تغییرات ایجاد می‌نماید.

  • تغییرات را به محض رخداد شناسایی می‌کند.
  • پیامدهای تغییرات را به صورت تاثیر آن بر هزینه‌ها، مدت زمان و سایر فعالیت‌های پروژه آشکار می‌سازد.
  • امکان تجزیه و تحلیل مدیریتی و جستجو برای پیدا کردن راه‌های جایگزین و تصمیم‌گیری برای قبول یا رد تغییر را مهیا می‌سازد.
  • این ماژول تغییرات را به کلیه بخش‌هایی که تحت تاثیر تغییرات قرار گرفته است مرتبط می‌سازد.
  • سیاست لازم را برای کاهش ناسازگاری‌ها و حل کردن اختلافات مشخص می‌کند.
  • اطمینان می‌دهد که تیم پروژه تغییرات تایید شده را اجرا کرده‌اند.
  • به‌صورت دوره‌ای کلیه‌ی تغییرات و تاثیر آن‌ها بر پروژه را با تاریخ گزارش می‌دهد.

ارتباط دادن تمام این کارکردها: این ماژول گزارش‌های روایی منظمی را در هر سطح پروژه ایجاد می‌نماید. این گزارش‌ها می‌باید نیازهای اطلاعاتی تمام ذینفعان پروژه را پوشش دهد.

سایر ماژول‌ها: برخی پروژه‌های خاص نیازمند ماژول‌ها تکمیلی دیگری نظیر مدیریت منابع، کنترل موجودی، مدیریت اسناد، ایمنی ومدیریت ریسک هستند.

فرایند پیاده‌سازی

برای پیاده‌سازی سیستم، ابتدا فهرستی از الزامات را بر پایه‌ی نیازهای اطلاعاتی ذینفعان در چرخه‌ی عمر پروژه تهیه کردیم. سپس این فهرست را برای تحقیق در مورد انواع محصولات، تامین‌کنندگان و مراجعی که توانایی ارایه راهکار مناسب برای پیاده‌سازی PMIS را داشتند استفاده کردیم. سپس یک لیست کوتاه از محصولات نرم افزاری مناسب‌تر و تامین‌کنندگان برتر تهیه کرده و پس از بررسی آن‌ها، یکی از محصولات را به‌صورت آزمایشی انتخاب کردیم و در یک مقیاس کوچک از پروژه آن را تست کردیم و بعد از اصلاحات جزئی، نسبت به پیاده‌سازی کامل سیستم اقدام کردیم.

نتایج

برای بررسی نتایج حاصل از این پروژه، لازم است تا سیستم حداقل برای یک سال مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، برای بهبود این سیستم، لازم است فرایندهای مدیریت پروژه نیز در سازمان به‌طور مداوم بهبود یابند.

ذینفعان پروژه باید از اهمیت سیستم اطلاعات مدیریت پروژه را در به‌کارگیری منابع در پروژه درک نمایند. یک سیستم اطلاعات مدیریت پروژه بخش اصلی برنامه‌ریزی و کنترل پروژه می‌باشد. این سیستم در کل چرخه‌ی عمر پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیستم اطلاعات سازمانی را پشتیبانی می‌کند. این سیستم، اطلاعات مرتبط، به موقع و دقیق را ایجاد می‌نماید که برای مدیریت هر پروژه‌ای بسیار حیاتی است.

 


 

 

نقش و عملکرد واحد برنامه ریزی، فراهم نمودن یک ابزار کنترلی برای مدیریت مؤثر پروژه می باشد و یکپارچه سازی عملکرد واحدهای مهندسی، تدارکات و ساختمان و نصب برای اجرای بهینه پروژه از اهداف برنامه ریزی و کنترل پروژه می باشد. این یکپارچه سازی اساساً از طریق تعریف صحیح و منطقی ترتیب و توالی فعالیتهای مهندسی، تدارکات و اجرا حاصل می گردد. سپس منابع و زمان انجام فعالیتها در برنامه اجرائی لحاظ شده و فعالیتهای بحرانی مشخص می گردند و بدینگونه برنامه زمانبندی پروژه به صورت یک مدرک واقعی و منطقی شکل می گیرد و کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه بعنوان هماهنگ کننده  کنترل زمان و هزینه در کنار بخشهای مهندسی و تدارکات در تعاملی نزدیک حضور دارد تا کلیه افراد درگیر براساس برنامه زمانی و بودجه اختصاص یافته فعالیت کنند.
 یکی دیگر از ابعاد کنترل زمان و هزینه تأکید بسیار بر یکپارچه سازی کلیه فازهای پروژه از زمان مهندسی اصولی تا طراحی خرید، ساخت، پیش راه اندازی و راه اندازی می باشد.  برنامه ها سطوح کلی و جزیی اطلاعات مختلف مورد نیاز را در هر فاز پروژه بشرح زیر منعکس می کنند:

الف) زمان بندی اولیه پروژه: فعالیتهای ابتدایی و آغازین پروژه را نشان می دهد.

ب) برنامه اصلی پروژه: در سطوح بالا به صورت نمودار میله ای چارچوب زمان کلی و مقاطع حساس پروژه را نشان می دهد.

پ) برنامه تفصیلی پروژه: این برنامه به صورت شبکه CPM (روش مسیر بحرانی) تنظیم می گردد که میزان بحرانی بودن فعالیتها را براساس شناوری کل و آزاد نشان می دهد. زمان بندی شبکه ای با کمک نرم افزارهای کنترل پروژه مثل پریماورا تهیه میگردد .

ت) زمان بندی کمکی: پایین ترین سطحی است که تک تک مدارک قابل تحویل را نشان می دهد.( مانند لیست کنترل مدارک (DCI) و لیست کنترل سفارشات (RCI)

در اصل کلیه عملیات کنترلی در پایین ترین سطوح شکسته شده اعمال می گردد. برای مثال نظارت بر کلیه نقشه ها و مدارک قابل تحویل، درخواست خریدها و فعالیتهای اجرایی.

نظارت دقیق و کنترل تمامی فعالیتها از اهمیت زیاد و حیاتی برخوردار می باشد و بر این مبنا است که می توان اتمام پروژه را در زمان مقرر تضمین نمود. اعمال این نظارت و کنترل با فرآیندهای متعدد و متنوعی به شرح زیر انجام می گردند:

·         مرور پیشرفت پروژه به صورت هفتگی و ماهانه.

·         اندازه گیری پیشرفت واقعی و حاصل شده نسبت به پیشرفت برنامه ریزی شده.

·         تجزیه وتحلیل رشته فعالیتهای بحرانی ، جهت اقدام متقابل برای فائق آمدن بر تأخیرات و انحراف زمانی فعالیتها.

·          تجزیه وتحلیل هرگونه تغییر در محدوده کاری و بررسی نتیجه این تغییرات در زمانبندی پروژه

 


 

 

«تکنولوژی اجراء در سدهای خاکی »

مقدمه :

ابتدا مراحل مقدماتی پروژه شامل تحویل زمین ، ارائه برنامه زمان بندی ، ابلاغ تقشه ها ، احداث راههای دسترسی ، تجهیز اولیه کارگاه ، تامین ماشین آلات لازم و … انجام می گردد سپس عملیات اجرائی اصلی آغاز می گردد.

 

فضاهای معمول تجهیز کارگاه در یک پروژه سدسازی عبارتند از :

– ساختمان های اداری شامل دفاتر ریاست کارگاه، ریاست دستگاه نظارت، دفتر فنی نظارت، دفتر فنی پیمانکار ، اتاق جلسات، سالن اجتماعات، نمازخانه ، سرویسهای بهداشتی ، دفاتر امور اداری ، امور مالی ، امور پشتیبانی، دبیرخانه ، مخابرات و …

 

– ساختمان کمپ مسکونی شامل خوابگاه مدیران ومهندسان ، خوابگاه کارمندی و کارگری ، انبار کمپ ، آشپزخانه و …

–  ساختمانها و تاسیسات اجرایی شامل : رختکن و اتاق استراحت مهندسین وکارگران ـ انبارها ـ آزمایشگاه ـ تعمیرگاه ماشین آلات ـ کارواش ـ بچینگ وتاسیسات وابسته مانند کولینگ و یخ‌سازها ـ ساختمان‌های واحد برق ، تراشکاری، کارگاه چوب، کارگاه فلز ، سوله آرماتوربندی، انبار ناریه واتاق پرسنل آتشباری، پمپ بنزین، اتاقهای پرسنل ماسه شویی و سنگ شکن وپست برق، باسکول ، سیلوی سیمان و انبار آن، کمپرسورخانه، سایبان دیزل ژنراتور، منبع آب ، منبع سوخت، ساختمان بهداری، ایمنی وآتش نشانی، تیرهای چراغ برق، سپتیک‌ها وغیره .

محل هر یک از آیتمهای فوق که در پلان جانمایی کارگاه مشخص می شوند باید به نحوی باشند که در مسیر جاده یا محل احداث سازه‌های وابسته قرار نگیرند .

عملیات اجرایی سد:

با توجه به اسناد ارزیابی آیتمهای اجرایی یک سد عبارتند از :

۱-حفاری پی و تکیه گاه سد وتحکیمات ،

۲- احداث دیوار آب بند و پرده آب بند،

۳- حفاری پی سرریز و آبگیر ،

۴- خاکریزی بدنه سد ونصب ابزار دقیق،

۵- بتن ریزی سرریز و آبگیر که در ذیل روش اجرای آنها خواهد آمد .

حفاری پی سد وتکیه‌گاههای جناحین :

کلا” عملیات خاکی مانند خاکبرداری وحفاری وابستگی زیادی به ماشین آلات دارد. بلدوزر ، لودر ، کمپرسی، بیل مکانیکی، دامتراک، دریل واگن ، جک هَمِر، از انواع ماشین آلات کاربردی در عملیات خاکی هستند .

یکی از مسائلی که در اجرای پروژه‌ها باحجم خاکبرداری زیاد مطرح است تعیین محل دپوی خاکهای حاصل از حفاری وخاکبرداری است که باید قبل از شروع عملیات با هماهنگی دستگاه نظارت، محل دپو مشخص گردد .

الف ـ‌ خاکبرداری پی :

حفاری وخاکبرداری پی تا جایی ادامه پیدا می کند که به لایه نفوذ ناپذیر مانند سنگ برسیم. با توجه به اینکه در پروژه‌های سدسازی معمولا” سطح آبهای زیرزمینی بالا می‌باشد اگر در حین خاکبرداری به آب رسیدیم با تعریف ایستگاههای پمپاژ و اجرای زهکش‌ها و سپس لجن برداری توسط بیل مکانیکی عملیات حفاری را ادامه می دهیم. اگر در کار لجن برداری با مشکل مواجه شدیم می توان اندکی خاک خشک به لجن اضافه کرد و سپس آنرا با لجن میکس کرد و بعد اقدام به بارگیری وحمل نمود .

در حفاری پی سنگهای سست باید برداشته شود که بسته به حجم سنگ می توان از جک همر یا دریل واگن و انفجار نسبت به برداشتن سنگ اقدام کرد .

ب حفاری تکیه گاه :

خاکبرداری و حفاری تکیه گاه نیز معمولا تا رسیدن به جنس مناسب مصالح ادامه پیدا می کند. در احداث سدها خاکبرداری تکیه گاه با شیب مناسب و مطابق طرح از مسائل مهم به شمار می رود.

در زمینهای خاکی عملیات خاکبرداری با بلدوزر و با هدایت مباشر عملیات خاکی بر اساس سرشیبهای پیاده شده توسط نقشه بردار انجام می شود تا شیب مناسب در خاکبرداری حاصل آید.

در زمینهای خاکی با حجم سنگی پایین و حفاری با جک همر باید همر دستگاه در زاویه مناسب قرار داشته باشد و در زمینهای سنگی که حجم سنگ بالا است و نیاز به انفجار دارد چالهای حفر شده  توسط دریل واگنها باید زاویه مطلوب را داشته باشد.

در خاکبرداری همواره باید توجه داشته باشیم که مسیرهای دسترسی را قطع نکنیم. همچنین باید مراقب بود تا با کسر حفاری مواجه نشویم چرا ممکن است بعدا اصلاح کم حفاری ها به دلیل عدم وجود دسترسی غیر ممکن گردد و عملیات اجرا نظم خود را از دست بدهد.

در جاهایی که حفاری و خاکبرداری بیشتر به علت محدودیتهای توپوگرافی مقدور نباشد یا هزینه بیشتری را موجب شود یا به هر دلیل دیگری نخواهیم حفاری ادامه پیدا کند با توجه به جنس و نوع مصالح ترانشه باید آنرا تحکیم کرد. تحکیمات با توجه به نوع پروژه ، جنس مصالح و زمین ، موقعیت سنگها و واریزه ها انواع مختلفی دارد:

استفاده از بتن پاشی در یک یا دو لایه بیشتر ، بستن مش در لایه های شاتکریت (بتن پاشی) توسط سیم انتظار استفاده از راک بولتها وانکرها و تزریق تحکیمی دوغاب سیمان ( در صورت نیاز جهت مهار قطعات سنگی ترانشه) استفاده از دیوار حائل بتنی یا سنگی و غیره.

در پروژه های سد سازی برای اینکه جلوی آبهای نشتی از زیر بدنه سد را بگیرند باید پی سد را در برابر آب در حد قابل قبول نفوذ ناپذیر نمایند. این کار معمولا بوسیله تزریق دوغاب سیمان به لایه های زیر پی سد در زیر هسته رسی انجام می شد که به احداث پرده آب بند یا پرده تزریق معروف می باشد.

در سد خاکی با هسته رسی و دیوار آب بندی ، اگر منظور احداث دیوار آب بند به منظور آب بندی پی سد باشد می توان از مطلب زیر استفاده کرد.

احداث دیوار آب بند در پی سد:  

اگر به دلیل سست بودن و تخلخل زیاد لایه های ریزپی از نظر زمین شناسی ، روش پرده تزریق کارایی لازم را نداشته باشد ذیل عمل خواهیم کرد:

ابتدا مقدمات کار یعنی احداث حوضچه گل ، دیوارهای راهنما و سکوی حفاری می بایست انجام شود.

احداث حوضچه ها : ابتدا حوضچه های گل تازه ، گل کارکرده ، آب تازه و ایستگاه پمپاژ ساخته     می شوند. ابعاد حوضچه های گل بر اساس عمق پانل و مشخصات خاک بستر تعیین می گردد. با تکمیل حوضچه ها کار نصب لوله و پمپ انجام می شود.

ساخت دیوارهای راهنما :به منظور هدایت و کنترل کاتر دستگاه حفاری ، دیوارهای زوج راهنما با بتن ساخته می شوند.

برای سکوی حفاری نیز یک پلتفرم یا محل صافی را خاکبرداری یا خاکریزی با غلظت می کوبند تا دستگاه حفار در آنجا قرار گیرد.

حفاری پانلهایی به عمق حداکثر ۸۷ متر و عرض حدود ۸/۰ متر و طول ۴/۲ متر توسط دستگاه   هیدرو فرز انجام می شود. پانلها به صورت اولیه و ثانوی حفاری می شوند به این طریق که بین پانلهای اولیه حفاری شده ، پانلهای ثانویه حفاری می شوند تا یکپارچگی دیوار آب بند تامین گردد یعنی به صورت یک در میان اولیه و ثانویه حفر می شوند. در هنگام حفاری ، مصالح حاصل از حفاری بهمراه گل حفاری به واحد تصفیه گل هدایت شده و پس از جدایش مصالح از گل حفاری ، دوباره گل حفاری به داخل پانل هدایت می شود. گل حفاری در اصل کار تامین پایداری ترانشه حفاری شده را انجام     می دهد.

در حین حفاری مشخصات گل دائما توسط آزمایشگاه کنترل می گردد. با اتمام عملیات حفاری عملیات بتن ریزی توسط لوله ترمی آغاز می شود. بتن ریزی در شرایطی صورت میگیرد که پانل از گل حفاری پر است. بر اساس مشخصات طرح پانلها بر اساس بتن پلاستیک (بتن بنتونیت دار) یا بتن سازه ای پر می شوند. بتن پلاستیک از مقاومت فشاری کم ولی مدول ارتجاعی و نفوذ ناپذیری بالایی برخوردار است.

در پروژه هایی که از دیوار باربری بالایی انتظار می رود قبل از بتن ریزی ابتدا قفسه آرماتور نصب   می شود در غیر این صورت در دیوار آرماتور به کار نمی رود.

 

خاکریزی بدنه سد :

یکی از مهمترین مسائل در پروژه‌هایی که حجم خاکریزی زیادی نیاز دارد تامین محل قرضه مناسب میتواند در تسریع کار واقتصادی کردن آن نقش اساسی داشته باشد. وجود معادن مانند معدن رس در سدهای خاکی در نزدیکی محل پروژه می‌تواند به توجیه پذیر بودن پروژه از لحاظ اقتصادی کمک کند. برای تامین سایر انواع مصالح در سدهای خاکی مانند فیلتر وزهکش، ترانزیشن ، سنگریزه و ریپ رپ راههای مختلفی موجود است بعنوان مثال برای تامین فیلتر وزهکش احداث پلانهای ماسه شویی معمولا” اجتناب ناپذیر است . همچنین ممکن است مثلا” برای تامین سنگریزه از مصالح حاصل از انفجارات معادن سنگ وسنگبرداری های پروژه استفاده شود که این موارد بستگی به نوع مصالح بدنه سد و جنس زمین اطراف آن دارد .

یکی از مبناهای اصلی شروع خاکریزی سدها اجرای خاکریز آزمایشی است که می تواند همزمان با حفاریهای پی سد انجام شود. هدف از اجرای خاکریز آزمایشی مشخص نمودن مقدار Maxتراکم مصالح موجود به وسیله تغییرات درصد رطوبت، ضخامت لایه، تعداد عبور غلتک، نوع غلتک، سرعت غلتک، وزن غلتک می باشد .

آماده سازی بستر پیش از خاکریزی :

قبل از اجرای خاکریزی، بستر وپی باید از نظر مشخصات فنی به تایید دستگاه نظارت برسد وهر قسمت از بستر آماده خاکریزی شده توسط پیمانکار تحویل بستر به نظارت انجام شده و صورتجلسه شود. سپس دستگاه نظارت اقدام به دادن مجوز خاکریزی می‌کند. قبل از اجرای هسته رسی لازم است تا چاله‌ها توسط بتن پرکننده پر شود. عیار بتن پرکننده بسته به نوع پروژه از ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم سیمان در مترمکعب متغیر است . سپس به جهت محافظت از هسته رسی بتن ریزی هسته رسی که به بتن پلت فرم معروف است اجرا می شود که عیار آن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم می باشد .

در برخی پروژه‌ها با توجه به نوع پروژه ممکن است تکیه گاه در محل هسته رسی نیز بتن پاشی (شاتکریت) شده ویا بتن پلت فرم کف به تکیه گاه ها گسترش یابد.

خاکریزی رس :

رعایت مشخصات مصالح و رسیدن به تراکم لازم خاکریزی از مهمترین مشخصات فنی سدهای خاکی است. نوع مشخصات فنی مصالح با توجه به جنس مصالح متفاوت است بعنوان مثال در هسته رسی مشخصاتی مانند دانه بندی ، PI و LL ،در صد نفوذپذیری مصالح ، مقاومت قطعات سنگ،درصد ریز الک ۲۰۰،ارزش ماسه‌ای SE و PI مد نظر می باشد.

رس اتصال یعنی رسی که در مجاورت پی یا تکیه‌گاهها است نیز مشخصات خاصی دارد خصوصا” حد خمیری آن باید طبق مشخصات فنی رعایت گردد .

روش اجرا با توجه به نوع مصالح متفاوت است به این ترتیب که محل آبدهی مصالح ، نوع غلتک، ارتفاع لایه‌های خاکریزی، درصد تراکم لازم، نوع آزمایش دانسیته .

رسی که بعنوان هسته نفوذناپذیر سد اجرا می شود ابتدا باید عمل آوری شود یعنی یکسری کارهایی روی رس انجام شود تا آماده ریختن وتراکم گرفتن حداکثر شود افزودن آب به رس در محل عمل آوری از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است . در عمل آوری ، ابتدا محل کرت‌های عمل آوری توسط نقشه‌بردار پیاده می شود. سپس رس از معدن به محل عمل آوری توسط کمپرسی‌ها حمل شده درمحل عمل آوری دپو می شود. بعد با بولدوزر خاک رس را پخش  ومیکس مینمایند.

آبدهی به مصالحی مانند رس در محل خاکریزی به دو شکل می تواند انجام شود :

۱– تانکر آبپاش

علمک‌هایی در ایستگاه پمپاژ  احداث میگردند وتوسط پمپ و لوله به روی باند خاکریزی هدایت شده وبا شیلنگ ولوله آبپاشی انجام می شود ویا در تانکرهای آبپاش پر شده و جهت رطوبت زنی به باند حمل میگردد.

مقدار اختلاف ارتفاع در باندهای خاکریزی بستگی به نظر نظارت ومشاور دارد. بعنوان مثال در سدهایی که هسته رسی مایل دارند لایه‌های پایین دست باید حدود ۵/۰ متر بالاتر از لایه‌های بالادست خود باشند تا مصالح هسته رسی روی هم بخوابند .

۲– حوضچه ذخیره آب در دپو رس :

حوضچه‌هایی درست می کنند و آب را داخل آنها می اندازند و آب آنقدر در این کرت‌ها می ماند تا ته نشین شود. سپس توسط بولدوزر خاک رس را میکس می‌کنند بعد از اینکه میکس کامل انجام شد رس عمل آوری شده، دپو می شودو توسط لودر بارگیری و توسط کمپرسی به محل خاکریزی هسته انتقال داده می شوند با این اقدام دیگر نیازی به آبدهی در محل خاکریزی برای رس وجود ندارد .

قبل از خاکریزی هرلایه باید بر آن لایه Order یا مجوز خاکریزی صادر شود. در مجوزهای خاکریزی باید تاریخ ، نوع مصالح، شماره لایه یا عرض وضخامت لایه، وضعیت ابزار دقیق، وضعیت مصالح در اتصال به تکیه‌گاه ، محل دقیق خاکریزی مشخص شده، نتیجه آزمایش دانسیته در آن ثبت می‌گردد و اگر نتیجه آزمایش مثبت بود مجوز خاکریزی لایه بعدی توسط نظارت صادر گردد . اگر نتیجه آزمایش دانسیته مثبت نباشد بستگی به مقدار دانسیته دو حالت اتفاق می‌افتد یا باید غلتک چند پاس دیگر لایه بکوبد یا مصالح نامرغوب باید جمع‌آوری شود و مصالح جدید با مشخصات فنی مطلوب ریخته و کمپکت شوند . شیب لایه‌های خاکریزی دائما” توسط نقشه بردار کنترل می گردد .

ماشین آلات خاکریزی رس :

۱- بلدوزر ۲- گریدر  ۳ -غلطک پاجه بزی  ۴- آبپاش   ۵- لودر   ۶- کمپرسی

تعداد کمپرسی موردنیاز برای حمل رس وخاکریزی هرلایه بستگی به حجم لایه خاکریزی و فاصله معدن ومحل عمل آوری رس تا باند خاکریزی دارد.

 

خاکریزی فیلتر وزهکش وترانزیشن :

با توجه به مشخصات مصالح فیلتر وزهکش بدنه ، لاجرم جهت تامین دانه بندی  میبایستی مصالح خام رودخانه ای از محل معدن به سیستم ماسه شویی مستقر در کارگاه حمل گردد. از نظر اقتصادی مناسبترین محل نزدیکترین نقطه به بدنه سد در محلی که دسترسی به آب امکان پذیر باشد خواهد بود.

مصالح ترانزیشن نیز با توجه به اینکه نیاز به سرند مکانیکی خواهد داشت ،در محل معدن با نصب یک یا دو دستگاه سرند مکانیکی دانه بندی مصالح تامین شده وتوسط لودر بارگیری وبا کمپرسی به محل مصرف حمل میگردد البته لازم است پیش از حمل ، آزمایشات دانه بندی و رطوبت و غیره انجام وکیفیت مصالح کنترل ودر صورت تامین مشخصات فنی پس از اخذ مجوز لازم از نظارت حمل ومصرف گردد.

– ماشین آلات خاکریزی فیلتر وزهکش وترانزیشن :

۱- سیستم ماسه شویی ۲- بلدوزر ۳- لودر  ۴- بیل مکانیکی ۵- گریدر   ۶- غلطک صاف ۷ – کمپرسی

تعداد کمپرسی موردنیاز برای حمل وخاکریزی هرلایه بستگی به حجم لایه خاکریزی و فاصله معدن رودخانه ای  ومحل استقرار سیستم ماسه شویی تا باند خاکریزی دارد.

 

خاکریزی پوسته سنگی ( راکفیل و ریپ رپ ) :

مصالح سنگریز میبایستی از معادن معرفی شده استحصال گردد. روش استحصال در تامین مصالح وکیفیت آن موثر میباشد .برای همین میبایستی در بازگشایی معادن از نظرات کارشناسی بهره لازم بعمل آید.

با توجه ساختگاه معدن عمدتا استحصال مصالح با چالزنی وانفجار حاصل میگردد به این شکل که ابتدا پس از تمیز کردن سطح سنگها از خاک رویه ، چالزنی با دریل واگن ودر محل های که امکان انتقال دستگاه  نباشد چالهای دستی احداث میگردد.سپس توسط اکیپ آتشبار عمل خرج گذاری وشارژ چالهای حفاری شده انجام میگردد وپس از تامین امنیت وایمنی محل اقدام به آتشباری میگردد.

پس ازانجام آتشباری ، مصالح سنگی خرد شده توسط بلدوزر های توان بالا در محل مناسبی دپو میگردد. بر روی مصالح دپو شده آزمایشات دانه بندی انجام شده ودر صورت تامین دانه بندی و مشخصات فنی لازم بارگیری وحمل میگردد .البته به ندرت اتفاق می افتد که مصالح استحصالی تامین کننده شرایط مورد نیاز باشد براین اساس جهت تامین یکنواختی مصالح قلوه سنگهای بزرگتر از ۶۰ سانی متر توسط پیکور به قطعات کوچکتر خرد میگردد وسپس پس از تامین مشخصات لازم با تایید اوردر خاکریزی توسط نظارت بارگیری وبه محل خاکریزی حمل میگردد.

مصالح خاکریزی شده در باند توسط بلدوزر تسطیح وبا آبپاش آبپاشی میگردد سپس عمل تراکم توسط دو دستگاه غلطک صاف انجام میشود .تعداد پاس های عبوری براساس نتایج خاکریزی آزمایشی تعیین میگردد.

شیب بالادست سد های خاکی توسط تخته سنگهای بزرگ مرسوم به ریپ رپ ، سنگ چینی میگردد این سنگ چینی به دو صورت دستی ومکانیکی قابل اجرا میباشد .در روش دستی توسط کارگر با دیلم وتخماق ودر روش ماشینی بصورت دامپ مصالح در سطح خارجی بدنه ریپ رپ اجرا میگردد.

در هر حال تامین مصالح وروش خاکریزی آن باید به تایید دستگاه نظارت برسد.

– ماشین آلات استحصال و خاکریزی پوسته سنگی :

۱- بلدوزر ۲- دریل واگن ۳- کمپرسور ۴-بیل مکانیکی ۵- پیکور ۶- لودر ۷- غلطک صاف               ۸ –کمپرسی

 

اجرای پرده آب بند یا پرده تزریق :

۱- در اکثر پروژه‌های سد سازی ابتدا چالهای اکتشافی حفاری می شود وپس از کردگری و بررسی جنس لایه‌های زمین اقدام به تصمیم گیری درخصوص احداث پرده تزریق می‌شود.

۲- تزریق یکی از رشته‌های تخصصی ژئوتکنیک محسوب می شود .

۳- تعیین جزئیات روش اجرایی معمولا” از ابتکار پیمانکار نشأت می گیرد .

۴- پیمانکار لازم است در طی آزمایشهایی دوغابهای مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

۵- طبیعت پنهان کارهای تزریق اقتضاء می کند که پیمانکار از کارهای انجام شده در هر مرحله نتیجه گیری وارزیابی داشته باشد و با هماهنگی نظارت کارهای بعدی را با نتایج بدست آمده برنامه ریزی کند.

۶- برای اجرای پرده تزریق ابتدا مقدمات آنرا فراهم می کننداین مقدمات شامل موارد زیر میباشد:

آماده سازی سکوی تزریق ـ تجهیزات آزمایشگاه صحرایی جهت انجام آزمایشات دوغاب سیمان ـ تهیه دبی سنج و فشارسنج ثابت جهت بالا بردن دقت آزمایش لوژن (نفوذپذیری آب و ترزیق دوغاب سیمان)، خرید سیمان با استعلام از کارخانه‌های سازنده بصورت پاکتی.

پس از فراهم آوردن مقدمات ابتدا شروع به حفاری گمانه‌های تزریق می نمایند. برای جلوگیری از ریزش دیواره گمانه‌ها روشهای مختلفی وجود دارد که بستگی به شرایط پروژه و قطر گمانه وجنس زمین دارد. یکی از کاربردی‌ترین روشها کیسینگ گذاری گمانه است .

پس از حفاری گمانه‌ها دستگاههای تزریق در محل شروع به تزریق می نمایند. هرچه بلین سیمان بیشتر باشد برای تزریق مناسبتر است. چون در شیارها وحفره ها بهتر نفوذ می کند . البته انتخاب بلین سیمان بستگی به شرایط زمین شناسی دارد . در هنگام تزریق مشخصات سیمان مانند بلین و میزان سیالیت دوغاب کنترل می گردد. دوربین‌های تلویزیونی برای مشاهده اندازه ، تعداد ، کیفیت درزها و نیز دستگاه اتوماتیک اندازه‌گیری دوغاب مصرفی از ابزارهای مهم در عملیات اجرایی تزریق محسوب می شود .

نصب ابزار دقیق سدها

ابتدا پیمانکار شرکت های تأمین کننده ابزار دقیق را به دستگاه نظارت معرفی می نماید و از بین آنها یک شرکت برگزیده می شود و سفارش به آن شرکت ارسال می گردد. قبل از خاکریزی نصب ابزار دقیق انجام می شود.برای نصب بعضی از ابزار دقیق ها مانند RP لازم است تا گمانه‌هایی در پی حفر شوند و همزمان با بالا آمدن لایه‌های خاکریزی،لوله ابزار دقیق هم بالا بیاید.

زمانی که ابزار دقیق در سنگریزه قرار می‌گیرد دور لوله آنرا با مصالح نرم‌تر مانند ساب بیس پر کرده وبا کمپکتورهای دستی می کوبند .

در هنگام خاکریزی باید از کابلهای ابزار دقیق مراقبت کرد تا در اثر عبور ماشین‌آلات قطع نشود. انواع ابزار دقیق با توجه به مشخصات پروژه سدسازی عبارتند از :

 

EP (Electric Piezometer )

SP(Stand pipe piezometer)

RP(Rock piezometer)

 

بتن ریزی سرریز و آبگیر :

پس از حفاری وتحکیمات ابتدا باید طبق نقشه آرماتورهای سازه سرریز (دیواره‌ها وکف) در سوله مربوط به آرماتورها طبق لیستوفر خم وبرش شده به پای کار حمل شوند. سپس نقاط قالبها توسط نقشه‌بردار مشخص می شود و بعد اکیپ آرماتوربند اقدام به جاگذاری و بستن آرماتورها طبق نقشه می نماید. وجود دستگاه جرثقیل یا تاورکرین جهت جابجایی آرماتورهای دپو شده و رساندن به داخل مقطع آرماتوربندی سرعت کار را افزایش می دهد . با توجه به نوع شبکه آرماتور که آرماتور کف باشد یا دیوار،ساپورت یا خرک (در صورت نیاز) تعبیه می شود. برای اینکه کاور آرماتورها رعایت شود اقداماتی را باید انجام داد که این اقدامات با توجه به نوع شبکه آرماتور متفاوت است. البته شایع‌ترین این اقدامات قرار دادن لقمه سیمانی بین آرماتور و قالب است. پس از بستن شبکه آرماتور نوبت به قالب بندی می‌رسد .

برخی قالبها در محل کار ساخته می‌شوند مانند قالبهای تخته‌ای پرکننده یا قالبهای کوچک چوبی نما یا قالبهای فلزی نما که در محل کار مونتاژ می‌شوند و برخی قالبها در نجاری یا آهنگری ساخته شده به محل نصب حمل می‌شوند. قالبها باید طبق نقشه لیفت بندی بسته شوند. نقشه لیفت‌بندی و لیستوفر آرماتوربندی معمولا” توسط دفتر فنی پیمانکار از روی نقشه‌های اصلی مشاور تهیه و ریز شده جهت تایید به نظارت ارسال می شود و پس از اصلاح وتایید توسط نظارت به پرسنل اجرایی پیمانکار داده می‌شود.

انواع قالبها چه قالب نما باشند چه قالب بتن پرکننده باید خوب مهار شوند تا در برابر فشار بتن‌ریزی مقاومت کافی را داشته باشند.

طریقه مهار قالب در برابر بتن ریزی وابستگی زیادی به ارتفاع بتن ریزی دارد. هرچه ارتفاع بتن بیشتر باشد فشار آن به قالب بیشتر است . پس از بستن قالب نوبت تمیزکاری مقطع وتحویل آن به نقشه‌بردار و پس از آن به پرسنل نظارت که این تحویل براساس مجوزهای بتن‌ریزی مکتوب می شود. در مجوزهای بتن ریزی تاریخ، محل بتن ریزی، رقوم بتن‌ریزی، وضعیت جوی هوا ، ساعت شروع وخاتمه نوع بتن، حجم تقریبی، کنترل پی، نقشه‌برداری، قطعات مدفون ، آرماتوربندی، قالب بندی ، نوار آب بند (واتراستاپ) ، پمپ بتن، جرثقیل، ویبراتور ، شمشه ماله ، آزمایشگاه ، تمیزکاری، کروکی ومختصات، سیمان ، مصالح سنگی، بتن ساز مرکزی، تراک میکسر، دمای بتن ، دمای محیط ثبت میشود

 

 

Share Button

كلمات كليدي : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,